Statut szkoły
STATUT
SZKOŁY MUZYCZNEJ
I STOPNIA W DYNOWIE
I Przepisy ogólne
§1
- Szkoła Muzyczna I stopnia w Dynowie, zwana dalej Szkołą, jest publiczną szkołą artystyczną dającą podstawy wykształcenia muzycznego.
- Siedziba Szkoły znajduje się w Dynowie adres: Szkolna 11, 36-065 Dynów.
- Szkoła używa nazwy: Szkoła Muzyczna I stopnia w Dynowie.
- Na pieczątkach, stemplach i pieczęciach używa się nazwy w pełnym brzmieniu według wzoru: Szkoła Muzyczna I stopnia w Dynowie.
- Szkoła nie posiada imienia, a ewentualnego nadania może dokonać organ prowadzący, na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
- Organem założycielskim i prowadzącym szkołę jest Gmina Miejska Dynów.
- Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
- Strona internetowa szkoły : szkolamuzyczna.dynow.pl
- Szkoła posiada swoje logo , przedstawiające czarnego byka z klawiaturą na ciele, luźno nawiązujące do herbu Miasta Dynów, pod nim napis Szkoła Muzyczna I st. w Dynowie.
2. Cele i zadania szkoły
§2
- Szkoła realizuje zadania w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz inne obowiązujące przepisy z uwzględnieniem programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły , dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz środowiska.
- Szkoła udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, ich rodzicom i nauczycielom zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach szkołach i placówkach.
- Korzystanie z pomocy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej jest nieodpłatne i dobrowolne.
- Porady i konsultacje dla uczniów, oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców prowadzą nauczyciele i zaproszeni specjaliści.
- Uczniom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji proponowana jest pomoc w formie dofinansowania wycieczek, udzielania wsparcia psychologicznego, kierowania do odpowiednich instytucji.
§3
Zadaniem Szkoły jest:
- Rozbudzenie i rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych;
- Umuzykalnienie oraz przygotowanie wrażliwych i świadomych odbiorców muzyki;
- Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia zawodowego w szkołach muzycznych wyższego stopnia;
- Wychowanie osób oddziaływujących na otoczenie w sferze kultury.
§4
Szkoła realizuje zadania, o których mowa w § 3 Statutu poprzez:
- Prowadzenie indywidualnych zajęć nauki gry na instrumentach, teoretycznych lekcji zbiorowych oraz zespołów muzycznych w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania;
- Udział uczniów i nauczycieli w konkursach i konsultacjach, przesłuchaniach, festiwalach i koncertach, konkursach i przeglądach;
- Współdziałanie z samorządem lokalnym w rozwijaniu działalności kulturalnej w zakresie organizacji koncertów, konkursów oraz innych imprez i projektów artystycznych;
- Dostosowanie metod nauczania do indywidualnych predyspozycji uczniów.
III. Organy szkoły
§5
- Organami Szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor szkoły
§6
- Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dyrektor Szkoły w szczególności:
1) kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Szkole, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty;
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
7) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
8) realizuje zadania związane z procedurą awansu zawodowego nauczycieli;
9) współdziała ze szkołami wyższego stopnia w organizacji praktyk pedagogicznych;
10) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
11) zapewnia właściwą organizację pracy Szkoły,
12) organizuje współpracę z rodzicami i środowiskiem;
13) jako kierownik zakładu pracy zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
14) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Szkoły, występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z pozostałymi organami Szkoły.
- 1) Stanowisko Wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych. wychowawczych i opiekuńczych.
2) Stanowisko kierownika sekcji może być utworzone w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli nauczających tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
3) Stanowisko kierownika wydziału może być utworzone w szkole, w której w ramach danego wydziału nie utworzono stanowiska kierownika sekcji.
4) Dyrektor szkoły może w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, a w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – po uzyskaniu pozytywnej opinii specjalistycznej jednostki nadzoru utworzonej na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Rada Pedagogiczna
§7
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą; Dyrektor i wszyscy nauczyciele Szkoły.
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły powołanym do realizowania jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Rada Pedagogiczna działa w oparciu o regulamin działalności Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
6) opiniowanie organizacji pracy Szkoły w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
7) opiniowanie projektu planu finansowego Szkoły;
8) opiniowanie wniosków Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
9) opiniowanie propozycji Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
10) przygotowanie projektu i uchwalanie zmiany Statutu;
11) wykonywanie zadań Rady Szkoły w przypadku gdy Rada Szkoły nie została powołana.
Rada Rodziców
§8
- W Szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Rada Rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
§9
Rada Rodziców może występować do Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
Samorząd Uczniowski
§10
- W Szkole działa Samorząd Uczniowski tworzony przez wszystkich uczniów Szkoły.
- Zasady działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów.
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, między innymi takich jak:
- Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
- Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- Prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
- Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
Rozstrzyganie sporów
§12
- W razie zaistnienia sporów między organami Szkoły głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie Szkoły, Organy między sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygania.
- W przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu w formie, o której mowa w ust.1 organy mogą zwracać się, w zależności od rodzaju sporu, do organu prowadzącego Szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą o jego rozstrzygnięcie.
- Dopuszcza się możliwość powoływania komisji, w skład której wchodzi „rozjemca” zaakceptowany przez organy będące w sporze.
- Komisja, o której mowa w ust.3 po zapoznaniu się z istotą sporu ma prawo przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad. Rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron.
IV Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§13
- W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
§14
- Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawcze oraz jest odpowiedzialny za wyniki i jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Do zadań i obowiązków nauczycieli w szczególności należy:
1) dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
2) wspieranie rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów, a także ich rozwoju psychicznego;
3) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów;
4) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie ich problemów;
5) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej;
6) dbałość o bezpieczeństwo uczniów;
7) dbałość o instrumenty, pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny;
8) promowanie zasad higieny i ochrony zdrowia.
- W sprawach wychowania i kształcenia dzieci nauczyciele powinni współpracować z rodzicami lub opiekunami prawnymi uczniów.
§15
Do zadań i obowiązków pracowników administracji i obsługi należy w szcze-gólności zadbanie i stworzenie odpowiednich warunków do pracy nauczycieli i uczniów
V Współpraca z rodzicami
§16
- Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele Szkoły współdziałają w sprawach kształcenia, wychowania i opieki nad uczniami.
- Rodzice współpracują ze Szkołą w oparciu o corocznie przygotowany Program Wychowawczo – Profilaktyczny.
- W ramach tej współpracy rodzice (prawni opiekunowie dzieci) mają prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w Szkole;
2) rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
3) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci.
§17
Szkoła organizuje spotkania z rodzicami co najmniej dwa razy w roku oraz w miarę potrzeb.
§18
Rodzice (prawni opiekunowie) mogą kontaktować się w razie potrzeby z nauczycielami i Dyrektorem Szkoły w każdym czasie.
VI Organizacja pracy szkoły
§19
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę.
§20
Tygodniowy rozkład obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z organizacji Szkoły ustala Dyrektor.
§21
Struktura organizacji nauczania w Szkole:
- Cykl sześcioletni – o przyjęcie do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat oraz nie więcej niż 10 lat;
- Cykl czteroletni – o przyjęcie do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat;
§21
- Godzina zajęć dydaktycznych trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 min, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Czas trwania lekcji zbiorowej wynosi 45 minut.
- Czas trwania lekcji indywidualnej z przedmiotu głównego:
1) klasa I-III cyklu 6-letniego wynosi 30 minut (2/3 godziny dydaktycznej);
2) klasa IV-VI cyklu 6-letniego wynosi 45 minut;
3) Klasa I-IV cyklu 4-letniego wynosi 45 minut.
§22
- Zasady zwiększania uczniom wymiaru zajęć z instrumentu głównego, zespołu instrumentalnego i zajęć indywidualnych.
- Dla uczniów szczególnie uzdolnionych (ocena co najmniej bardzo dobra z danych zajęć), wymiar czasu z instrumentu głównego i zajęć indywidualnych niezależnie od działu, może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 2/3 jednostki lekcyjnej tygodniowo.
- Decyzję o zwiększeniu wymiaru czasu zajęć na dany rok szkolny podejmuje dyrektor szkoły na wniosek rodzica lub ucznia lub pełnoletniego ucznia po zaopiniowaniu przez nauczyciela przedmiotu głównego, z uwzględnieniem możliwości finansowych i kadrowych szkoły, w terminie do 30 września.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może podjąć decyzję w terminie późniejszym.
§24
- Opiekę nad uczniem w czasie zajęć lekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący lekcje.
- W wypadku, gdy uczniowie Szkoły uczestniczą w imprezach pozaszkolnych (przeglądy, koncerty, audycje muzyczne) opiekę nad nimi sprawuje nauczyciel lub nauczyciele Szkoły wyznaczeni przez Dyrektora, którzy są odpowiedzialni za bezpieczeństwo poszczególnych uczniów.
- Dyrektor i wszyscy pracownicy Szkoły mają obowiązek dbania o bezpieczeństwo uczniów, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
- W sprawowaniu funkcji opiekuńczej, nauczycieli mogą wspomagać rodzice lub prawni opiekunowie uczniów.
- Uczniowie i nauczyciele maja prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych poza zajęciami dydaktycznymi do celów samokształcenia i doskonalenia gry na instrumentach oraz wykonywania obowiązków służbowych.
§25
- Szkoła prowadzi wypożyczalnie instrumentów.
- Zasady wypożyczania instrumentów szkolnych określa odrębny regulamin.
§26
Szkoła może przyjmować studentów wyższych uczelni na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Uczelnią a Dyrektorem Szkoły.
VII. Wewnątrzszkolne zasady oceniania (WZO)
§27
Wewnątrzszkolne zasady oceniania oparte są na następujących zasadach :
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej oraz formułowania oceny;
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach uczniów,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej,
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich rodziców,
2) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych,
3) ustalanie ocen klasyfikacji końcoworocznych i warunków ich poprawiania, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych,
4) ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie egzaminu promocyjnego;
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
– wymaganiach edukacyjnych, niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanych przez siebie programów nauczania
– sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
– warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
Przekazanie uczniowi wymagań i zasad pracy powinno zostać po zapoznaniu z nimi opatrzone podpisem rodzica bądź opiekuna prawnego w dzienniku lekcyjnym.
- Oceny są:
1) jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców,
2) wszystkie oceny ucznia powinny być uwidocznione w dzienniku lekcyjnym,
3) na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić,
4) w przypadku ocen ustalonych przez komisję egzaminacyjną uzasadnienie oceny podejmuje przewodniczący komisji;
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z części zajęć edukacyjnych a decyzję o zwolnieniu podejmuje Dyrektor na podstawie opinii wystawionej przez lekarza lub poradnię specjalistyczną.
§28
- Klasyfikowanie odbywa się według następujących zasad:
1) klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania z wyłączeniem zajęć, z których uczeń był zwolniony, co należy wpisać zamiast oceny;
2) W szkołach artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne nie ustala się oceny z zachowania;
3) klasyfikowanie uczniów przeprowadza się co najmniej dwa razy w każdym roku szkolnym;
4) na tydzień przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani do poinformowania o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, z wyłączeniem przedmiotów, z których oceny będą ustalane w trybie egzaminów i wystawione przez komisje egzaminacyjne, a w sytuacji gdy uczniowi grozi niepromowanie lub skreślenie z listy uczniów poinformowanie rodziców na miesiąc przed końcem roku szkolnego.
- Oceny klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6 – oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne,
2) stopień bardzo dobry – 5 – oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne,
3) stopień dobry – 4 – oznacza, że spełnienie wymagań nie jest pełne, ale nie przewiduje się problemów z dalszym kształceniem,
4) stopień dostateczny – 3 – oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia,
5) stopień dopuszczający – 2 – oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudnia a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie,
6) stopień niedostateczny -1 – oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.
- Oceny ustala się w następujący sposób:
1) ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne z wyjątkiem ocen ustalanych przez komisje egzaminacyjne;
2) ocena końcoworoczna ustalana jest przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego z przedmiotu instrument główny , obejmując klasy:
– klasy pierwsze nie podlegają wymogom egzaminacyjnym
-klasy II – V cyklu sześcioletniego i klasy II – III cyklu czteroletniego
– uczniowie klas VI cyklu sześcioletniego i IV cyklu czteroletniego podlegają dwuetapowemu egzaminowi końcowemu. Cześć pierwsza – egzamin techniczny, część druga – egzamin końcowy.
3) w celu przeprowadzenia egzaminu promocyjnego Dyrektor Szkoły powołuje komisję w składzie:
- a) Dyrektor jako przewodniczący komisji,
- b) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,
- c) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu,
4) przy ocenie z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych;
5) z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności skład komisji, datę egzaminu, program oraz ocenę ustaloną przez komisję;
6) terminy egzaminów promocyjnych wyznacza Dyrektor Szkoły;
7) w uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego, klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny z przedmiotu instrument główny przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez Dyrektora. Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza Dyrektor Szkoły.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się po klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej, ostatnim w danym roku szkolnym, a w uzasadnionych przypadkach przed Radą Pedagogiczną rozpoczynającą następny rok szkolny.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół.
- Uczeń otrzymuje promocje do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych otrzymał ocenę klasyfikacyjną wyższą od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem przedmiotu instrument główny oraz kształcenie słuchu, z których musi uzyskać oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia dopuszczającego.
- Ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna końcoworoczna niepromująca może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Ocena wystawiona przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.
- Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń tylko z jednego przedmiotu, a w wyjątkowych przypadkach, za zgodą Rady Pedagogicznej z dwóch przedmiotów.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły nie później jak w ostatnim tygodniu ferii letnich, przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza powołana przez Dyrektora Szkoły komisja w składzie;
1) Dyrektor Szkoły – przewodniczący
2) Nauczyciel uczący danego przedmiotu,
3) Nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez Dyrektora.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w punkcie 11 lub nie zdał egzaminu poprawkowego, podlega skreśleniu z listy uczniów chyba, że Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.
- W ciągu całego cyklu kształcenia w szkole uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że końcoworoczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
VIII. Uczniowie szkoły, ich prawa i obowiązki
§29
- Uczeń ma prawo do:
1) właściwego, zorganizowanego kształcenia;
2) opieki wychowawczej, zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, ochrony poszanowania jego godności;
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
4) swobody wyrażania myśli i przekonań;
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
6) sprawiedliwiej, obiektywniej i jawniej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Szkoły, a w szczególności:
1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły; usprawiedliwiania, w określonym trybie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych. Uczeń lub jego rodzice zobowiązani są do usprawiedliwienia w terminie do 7 dni od dnia zakończenia nieobecności.
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników Szkoły; właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych i przerw między zajęciami.
3) podnoszenia poziomu wiedzy muzycznej i doskonalenia umiejętności gry na instrumentach;
4) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole;
5) uczestnictwa w koncertach , konsultacjach i obowiązkowych przesłuchaniach organizowanych przez Szkołę i Centrum Edukacji Artystycznej.
6) posiadania stroju koncertowego
7 ) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych uczniów. W szczególności obowiązuje surowy zakaz picia alkoholu, palenia papierosów, używania narkotyków i innych środków odurzających oraz ich rozprowadzania .
8) przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania na terenie szkoły z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych. Uczeń ma obowiązek wyłączenia wszystkich własnych urządzeń elektronicznych podczas lekcji, chyba, że inaczej zdecyduje nauczyciel; uczeń nie ma prawa do fotografowania i nagrywania nauczyciela oraz kolegów bez ich zgody.
§30
Szkoła pełni funkcję opiekuńczą w stosunku do uczniów w sposób następujący:
- Podczas zajęć lekcyjnych w Szkole za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele przedmiotów;
- Podczas koncertów i innych imprez organizowanych na terenie Szkoły, za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele organizujący koncert lub imprezę;
- Podczas koncertów i imprez poza szkolnych za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele organizujący koncert lub imprezę; w drodze do miejsca koncertu (imprezy) oraz po opuszczeniu miejsca koncertu (imprezy) za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają rodzice;
- Podczas wycieczek szkolnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają nauczyciele organizujący wycieczkę.
§31
Formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, określają odrębne przepisy lokalne.
§32
Formami nagradzania uczniów za bardzo dobre wyniki w nauce oraz aktywny udział w życiu artystycznym Szkoły są:
- Pochwała ustna na forum szkoły;
- Pochwała pisemna na tablicy ogłoszeń;
- List gratulacyjny do rodziców (prawnych opiekunów);
- Nagroda rzeczowa;
- Promocja do następnej klasy lub ukończenie Szkoły z wyróżnieniem.
§33
Formami kar wobec uczniów Szkoły za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły są:
- Upomnienie lub nagana ustna przez Nauczyciela lub Dyrektora Szkoły;
- Upomnienie lub nagana pisemna przez Dyrektora Szkoły.
§34
Uczeń ma prawo odwołać się w ciągu dwóch tygodni od otrzymanego upomnienia do Rady Pedagogicznej.
§35
- Dyrektor Szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w przepisach prawa oraz w następujących przypadkach:
1) szczególnie nagannego zachowania w Szkole i poza Szkołą;
2) braku poprawy w postawie uczniowskiej po uzyskaniu upomnienia;
3) rezygnacji ucznia z nauki w Szkole poprzez złożenie na piśmie oświadczenia w tym zakresie.
§36
- Nauczyciel przedmiotu pisemnie zawiadamia rodziców ucznia o ewentualnym zagrożeniu promocji na miesiąc przed planowaną konferencją klasyfikacyjną Rady Pedagogicznej.
- W przypadku zagrożenia promocji ucznia nauczyciel przedmiotu oraz rodzice ustalają przedsięwzięcia mające na celu pomoc uczniowi.
IX Zasady rekrutacji
§37
- Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do Szkoły składają kwestionariusz.
- Kwalifikacje kandydatów odbywają się na podstawie badania przydatności kandydatów i obejmują:
1) sprawdzenie uzdolnień muzycznych;
2) sprawdzenie psychofizycznych predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie.
- Kandydat udziela odpowiedzi z zakresu:
1) poczucia słuchu;
2) poczucia rytmu;
3) poczucia harmonii;
4) pamięci muzycznej;
5) wiedzy ogólnej.
- Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Szkoły.
X Postanowienia końcowe
§38
- Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach urzędowych.
- Świadectwo szkolne opatruje się pieczęcią urzędową.
§39
Szkoła prowadzi i przechowuje kronikę Szkoły. Opiekę nad kroniką sprawuje bibliotekarz szkolny lub nauczyciel.
§40
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§41
- Szkoła jest jednostką budżetową.
- Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§42
Zmiany Statutu dokonywane są uchwałami Rady Pedagogicznej.
§43
W sprawach nieuregulowanych w Statucie stosuje się obowiązujące przypisy.
Statut Szkoły Muzycznej I stopnia w Dynowie w treści ujednoliconej
Uchwałą Rady Pedagogicznej
z dnia 03.12.2018 roku.